Kur’an Ayetlerinde Hz. İmam Ali – 12

Kur’an Ayetlerinde Hz. İmam Ali – 12; yazı dizisinin son yazısı…

1- “And olsun sen onları konuşma tarzlarından tanırsın.” (Muhammed, 30)

İbni Merduveyh’in nakline göre İbn-i Mes’ud şöyle dedi: “Biz münafıkları, Hz. Resulullah’ın getirdiği dine iman edip etmediklerine, Ali’ye olan buğzlarından (nefret, düşmanlık) tanırdık. “ [1]

Suyuti, “And olsun sen onları konuşma tarzlarından tanırsın” ayetinin tefsirinde “Ali b. Ebi Talibe olan buğzlarından tanırsın.” demiştir. [2]

-Kifayet-ul Talib s. 111.
-Menakib İbni Meğazili, s. 315.
-Sahih Tirmizi, c.5, s.298, hadis no: 3800.

2- “Nitekim, Allah sizin bilmediğinizi bildi de işte bundan önce size yakın bir fetih nasip etti. ” (Fetih, 27)

Allame Asakiri’nin naklettiği bir rivayete göre, Hz. Resulullah Hayber’in fethi gününde, sancağı önce Ebu Bekir’e verdi  fakat o geri döndü. Sonra Ömer’e verdi, o da geri döndü. Ve kaleyi fethedemediler. Hz. Resulullah bu durumdan sonra şöyle buyurdu: “Sancağı yarın öyle bir adama vereceğim ki, Allah ve Peygamberini sever, Allah ve Peygamberi de onu sever. O geri kaçmayacaktır. Allah kaleyi onun eli üzere fethedecek.”

Hazır olanlar bu şerefe nail olmak istediler; Peygamber şöyle buyurdu: “Ebu Talibin oğlu Ali nerede?”

İmam Ali gözlerinden şikayetçi idi. Geldiğinde Resulullah mübarek tükürüğünü gözlerine sürdü ve sancağı üç kere sallayıp Ali’nin eline verdi. İmam Ali kaleyi fethetti ve Merhabı’da öldürdü. [3]

Bu olay İslam alimleri arasında çok meşhurdur. Bu rivayeti nakledenler şunlardır:

-Seyyid Kutub, Fi Zilal-ul Kur’an c. 26, s. 116.
-Tabakat-ul Kubra c.2, s. 111.
-Sahih Müslim c.5, s.189.
-Hakim Nişaburi, Mestedrek Alal Sahiheyn c.3, s.38.
-Beyhaki, Sünen-ul Beyhaki c.9, s. 131.
-İbnı Kesir Dimeşki, El Bidaye vel Nihaye c.7, s. 336.
-Allame Şehabeddin Nuveyri, Nihayetul Irs fi Funun-ul Edeb c. 17, s. 252.

3- “Ve bir de ileri geçenler ki herkesi geçmişlerdir.  İşte onlar nimetlerle dolu cennetlerde Allah’a en yakın olanlardır.” (Vakıa, 10-11)

Allame Keşfi, Mir Muhammmed Salih Tirmizi’nin rivayetine göre bu ayetin tefsirinde sahabeler Hz. Resulullah’a şöyle sordular: “Bu ayetle kastedilenler kimlerdir?” Hz. Resulullah şöyle buyurdu: “Onlar önde gidenler ve Allah’a yakınlaşanlar, Ali ve Alevilerdir (Ali taraftarları, dostları, takipçileri)… “ [4]

Başka bir hadiste: “Önde gidenler üç kişidir. Hz. Musa’ya ilk varan Hazkil’dir. Kendisi Firavun’un ailesinden iman edendir. İkincisi Habib-i Neccar ki, kendisi Hz. İsa’ya önde varandı. Hz. Muhammed’e ise en önde varan Ali b. Ebi Talib’tir ki, kendisi hepsinden daha faziletlidir.”

Bu ve bu tür hadisleri tefsir ve hadis alimleri kendi kaynaklarında ayrıntısıyla zikretmişlerdir ve onlardan bazıları:

-İbni Cerir Taberi, Tarih-ul Taberi 1. bab

-Müsned İmam Ebu Hanife c.1, s. 110.

-Hatib Bağdadi, Menakıb Hatib Bağdadi s. 187.

-Meveddet Pınartan s. 30.

-Harezmi, Menakıb Harezmi s. 32-195.

-İbn-i Kesir, El Bidaye vel Nihaye c.1, s. 231.

-Zehebi, Mizan-ul İ’tidal c.1, s. 536.

-Mecne-ul Zevaid c.9, s.102.

-Mecne-ul Zevaid c.9, s.102.

-İrceh-ul Metalib s. 18

-Allame Zehebi, Tarih-ul İslam Zehebi c.2, s.193.

-Ebu Davud Tayâlisi, Müsned Tayâlisi s.360.

-Tirmizi: Sünen-ul Tirmizi c.13, s.176.

-Taberi, Tarih-ul Umem ve Vel Meluk Taberi c. 2, s. 211.

-İbni Kuteybe, Fil Meâ’rif İbn-i Kuteybe s. 169.

-Tehzib-ul Kemal c. 8, s. 336.

-İrceh-ul Metalib s. 18

-Allame Zehebi, Tarih-ul İslam Zehebi c. 2, s. 193

-Ebu Davud Tayâlisi, Müsned Tayâlisi s. 360.

-Tirmizi, Sünen-ul Tirmizi c.13, s.176.

-Taberi, Tarih-ul Umem ve Vel Meluk Taberi c.2, s.211.

-İbni Kuteybe, Fil Meâ’rif İbn-i Kuteybe s. 169.

-Tehzib-ul Kemal c.8, s. 336.

4- “Ancak iman edip iyi işlerde bulunanlar…” (Tin, 6)

Hakim Haskani’nin naklettiği rivayete göre bu ayeti kerime “İmam Ali ve taraftarları” hakkında nazil olmuştur. [5]

5- “Rahman ve rahim olan Allah’ın adıyla. De ki: O Allah, birdir” (İhlas, 1)

Hafız Kunduzi Hanefi’nin nakline göre İbn-i Abbas, Hz. ResululIah’tan şöyle naklediyor: “Ey Ali! Senin insanların içindeki misalin Kurandaki: “De ki: O Allah birdir.” ayeti gibidir. Kim İhlas suresini bir kere okursa, Kuran’ın üçte birini okumuş gibidir. Kim onu iki kere okursa, Kuran’ın üçte ikisini okumuş olur. Kim onu üç kere okursa Kuran’ı tamamen okumuş gibi olur. Ya Ali sen de öylesin. Kim seni kalbi ile severse imanın üçte birine sahip olur. Kim seni kalbi ve dili ile severse, imanın üçte ikisine sahip olur. Ve kim seni kalbi, dili ve eli ile severse imanın hepsine (yani kamil imana sahip) olur. Beni hak ile Peygamber gönderene ant olsun ki, gök ehlinin seni sevdiği gibi yer yeryüzündekiler de sevseydi, Allah-u Teala hiç bir insana ateş ile azap vermezdi.” [6]

-Meğazili, Menakib İbni Meğazili s. 69-70.
-Fakir Ayni, Menlikib-ul Aynı s. 49.

SON


Kaynaklar:

1- Durr’ul Mensur, c.6, s.66-68.

2- Durr’ul Mensur, c.6, s.66.

3- Tenzib-ul Tehzib c.7, s.480.

4- Menakıb Keşfi birinci bab.

5- Şevahid-ul Tenzil, c. 2, s.352-356.

6- Enis Emir, Kur’an’da Ehl-i Beyt s. 336-337, Yenabi-ul Mevedde s.125.


Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir