Kur’an Ayetlerinde Hz. İmam Ali – 11
Kur’an Ayetlerinde Hz. İmam Ali – 11 yazımızda Ahzap, Yasin, Saffat, Şura surelerindeki ayetler incelenecektir.
1- “Allah’ın Peygamberine eziyet vermeniz…” (Ahzap, 53)
Hakim Haskani Cabir b. Abdullah Ensari’den Hz. Resulullah’ın Ali’ye şöyle buyurduğunu rivayet eder: “Kim sana eziyet derse bana eziyet etmiştir.” Veya “Kim Ali’ye eziyet ederse bana eziyet etmiştir. “ [1]
2- “Şüphesiz Allah ve melekleri, Peygambere çok salavat getirirler. Ey İman edenler siz de ona salavat getirin ve tam bir teslimiyetle selam verin” (Ahzap, 56)
Buhari bu ayetin tefsirinde şöyle naklediyor: “Ya Resulullah! Sana selamın nasıl verileceğini bildik. Lakin sana nasıl salavat getireceğimizi bilmiyoruz?” diye sorulduğunda Hz. Resulullah buyurdu ki: “Ey Allah’ım Muhammed ‘ve Al-i Muhammed’e salavat eyle… “ [2] (Allahumme salli ala Muhammed ve al-i Muhammed)
Ali bin Ebi Talib Hz. Resulullah’ın amcasının oğlu, damadı, kardeşi ve O’nun Ehl-i Beytindendir. Ayrıca mübahele ayetinde O’nun kendi nefsi olarak zikredilmiştir. Bu ayetin Al-i Muhammed hakkında indiğine Sünni alimleri ittifak etmişlerdir ve onlardan bazıları şunlardır:
-Abdullah Rauf Menadi Şafii, Feyz-ul Gadir li Şerh-ul Camiul Sağır c. 5, s. 19.
-Buhari, Edeb-ul Müfred s. 93.
-Kita-ul Da’vat, Salat Ala Nebi (saa)
-Tefsir-ul Meraği c. 22, s. 34.
-Sevaik-ul Muhrike s. 88.
-Müsned İbni Hanbel c. 5, s. 353.
-Sahih-ul Nisai c.1, s. 190.
-Sahih-ul İbni Mace Kitab-ul Salat s. 65
-Müsned İmam Şafii, s. 23.
-Tarih-ul Bağdat c.14, s. 303.
-Feth-ul Bari Şerh-ul Sahih Buhari c.13, s. 411.
-Müsned Alal Sahiheyn c.1, s. 69.
-Sevaikul Muhrike s. 89.
-Kur’an’da Ehl-i Beyt s. 220-221.
3- “Biz her şeyi apaçık bir İmamda saymışızdır.” (Yasin, 12)
Hafız Süleyman Kunduzi’nin nakline göre bu ayet nazil olduğunda ashap şöyle dedi: “Ya Resulullah bu İmam Tevrat, İncil, Kur’an mıdır?” Resulullah buyurdu ki: “Hayır!” tam bu sırada müminlerin emiri İmam Ali onların yanına geldiğinde, Hz. Peygamber şöyle dedi: “Yüce Allah’ın, her şeyi apaçık bir şekilde saydığı İmam bu imamdır.” [3]
4- “Selam olsun Yasin ailesine” (Saffat, 130)
İbni Hacer’in nakline göre İbn-i Abbas şöyle dedi: “Al-i Yasin’ den maksat, Al-i Muhammed’dir.” [4]
Fahri Razi kendi tefsirinde Ehl-i Beyt’in sahip olduğu beş özellikle Peygamberle aynıdır. Bu özellikler:
1) Kur’an’da Peygambere ve onun eşsiz Ehl-i Beyti’ne selam verilmesi “Selam olsun bütün Peygamberlere” (Saffat suresi,181) “Selam olsun Ya Sin (Muhammed) Ehl-i Beyt’ine”.
2) Salatın teşehhüt bölümünde Peygambere ve Ehl-i Beytine selam verilmesi.
3) Onların masum oluşlarında, Peygambere hitaben “Ta-Ha” (Taha suresi,1) ve Ehl-i Beyt’ine hitaben “Ey Ehl-i Beyt” (Ahzab suresi 33).
4) Peygamber ve Ehl-i Beyti’ne sadakanın haram olması.
5) Allah’ın onlara muhabbet ve sevgi gösterilmesini farz kılması Peygambere muhabbet edilmesinin farz kılındığı ayet (Al-i İmran suresi 31) Ve Ehl-i Beyt’ine muhabbetinin farz kılındığı ayet (Şura suresi 23). [5]
Al-i Yasin’den kasıt Al-i Muhammed olduğu konusunda alimler ittifak etmişlerdir ve onlardan bazıları:
-Sahih Müslim c.2, s. 231.
-Mustedrek Alal Sahiheyn c.3, s.146.
-Sahih Tirmizi c.2, s. 393 ve 467.
-Müsned İbni Hanbel c.6, s.313.
-Tefsir-ul Keşşaf c.2, s.329.
-Manakib Harezmi s.35.
-Sevaikul Muhrike s.87.
-Reşfet-ul Sadi s.16.
5- “Ben bu tebliğime karşılık sizden ancak yakınlarıma sevginizden başka bir mükafat ve ücret istemiyorum.” (Şura, 23)
Ehl-i Sünnet, Ehl-i Beyt dostları icma etmiştir ki, bu ayeti kerimede ki yakınlardan maksat, Hz. Ali, Hz. Fatıma, Hasan ve Hüseyin’dir. Hadis, tefsir ve tarih kitapları detaylı olarak nakletmişlerdir.
Bu ayet nazil olduğunda sahabeler Hz. Peygambere: “Ey Allah’ın Resulü, Allah’ın bizlere muhabbet beslemeyi farz kıldığı kimseler de kimlerdir diye sorduklarında”. Peygamber onların bu sorularına şöyle cevap verdi: “Ali, Fatıma ve onların iki evladı Hasan ve Hüseyin.”
Bu ayetle ilgili daha detaylı araştırma yapmak isteyenler aşağıda size sunacağımız kitaplara müracaat edebilirler.
-Tefsir-ul Nesefi c.4, s. 94.
-Tefsir-ul Kur’an-ul Azim c. 3 bu ayetin tefsirinde (İbni Kesir).
-Zilal-ul Kur’an c. 25.
-Tefsir-ul Celaleyn c. 25.
-Menakib Harezmi s. 39.
-Mektel Harezmi c.1, s.27.
-Yenabi-ul Mevedde s. 368.
-Tefsir-ul Keşşaf ayetin tefsirinde
-Tefsir-ul Kelbi c.4, s.35.
-Nur-ul Ebsar s. 112.
-İsa’ful Rağıbin s.105.
-Esbab-ul Nuzul s. 243 Suyuti Mısır baskısı.
-Tefsir-ul Hadis c. 2, s. 127.
Ve bu ayetin devamı olan “Kim bir iyilik yaparsa, onun iyiliğini arttırırız” ayetinden kastedilen “Ehl-i Beyt’e muhabbet beslemek” olduğunu Ehl-i Sünnet alimleri kaydediyor ve onlardan bazıları:
-Sevahid-ul Tenzil c. 2, s. 149-150.
-Tefsir-ul Keşşaf bu ayetin tefsirinde.
-Mukatil Talibin s. 52.
-Menakib ibni Meğazili s. 316.
-Sevaikul Muhrike s. 175.
-Durr’ul Mensur c. 6, s. 7 ve diğerleri.
Kaynaklar:
1- Menakıb Harezmi s.31-32; Şevahid Tenzil c.2, s.98.
2- Sahih Buhari c. 3’de bu ayetin tefsirine bakın.
3- Yenabi-ul Mevedde s. 77, Kur’an’da Ehl-i Beyt s. 230.
4- Sevaik-ul Muhrike 11. bab.
5- Tefsir-ul Fahri Razi c. 26, s. 162 Mısır baskısı.